Thursday, February 14, 2008

LOVEisCINTA


Lupakan sebentar perdebatan hukum hakam menyambut Hari Valentine, sungguh bukan aku jurist untuk membentang hujah menentukannya. Just wanna talk ‘bout something related to this special day, LOVE! Soalan lazim (FAQ) -> apa itu CiNTA?! Adakah cinta itu interpretasinya bagai Jack dan Rose, ‘you jump… I jump…’ atau mcm Romeo and Juliet, yang ketepikan pertelingkahan keluarga dan sanggup mati demi one another? Atau cinta bagaikan ekpresi Enis bak garapan Ang Lee; kontroversi tapi indah. Or is LoVE sesuci cinta Hajar, sanggup berlari Safa’ - Marwah untuk setitik air buat anak yg menangis kehausan, pasukan polis Bukit Kepong yang bertarung nyawa untuk maruah Negara dan keselamatan keluarga atau Tuah yg sanggup buat apa saja menolak cinta Teja demi cinta(taat) pada pemerintah? Hollywood in these recent years brought back the life of Elizabeth 1, depicting her sacrifice of love for her nation!

So, what is THEN love?! Semestinya jwpn untuk soalan itu, milik setiap individu. Kerana cinta itu HANYA kita yg ‘tahu’, HANYA kita yg ‘rasa’! Clichékan? But that’s fact. Kerana cinta kita beza2. Cinta A mungkin melalui bunga dan kata2 indah, cinta B mungkin membawa pulang nasi panas untuk makanan malam, cinta C mungkin melalui bertengkar dan menengking (as odd as this may sound, believe me, there are those of this!) or cinta C mungkin sekadar berdiam dan berdoa agar cinta hatinya bertemu seorang yang lebih baik, lebih cocok. Yela, when you love someone, let her/him go…

Cuma, dlm kita menentukan apa itu cinta, kasih, saying atau yg sejenih dengannya, cuba kita kaji -> Mampukah cinta kita sehebat Anjali, berkorban demi persahabatan, sehebat Shah Jehan, membina makam indah sebagai tugu cinta buat isteri yang sudah tiada atau sehebat Rasulullah yg membiar cucu memanjat tubuhnya tika khusyuk rukuk?!

Kerana aku pasti cinta itu suci (with the exception of those yg ‘memasung’ their love and menyimpan cantik dalam sangkar tanpa memberi langsung kebebasan), tak salah kita berbuat sesuatu untuk mereka yg dicinta. And isn’t it a nice gesture to celebrate the same day as others? Gunakanlah hari ini supaya seorang yg anda cintai, sayangi dan kasihi ada ‘bukti’ tentang cinta anda, sayang anda dan kasih anda pada dia! Tak salah kita merai cinta sekiranya cinta itu sah dan sambutan yg dibuat tidak melanggar hukam hakam.

Walau lucu, rasa menarik bila ada swami isteri menelefon radio berkongsi plan esok ingin kembali seperti zaman mula bercinta di usia remaja dulu!

So, people, LET’S FALL IN LOVE!!! U can start with the person next to u if u want to… he he he

But again, why pick a day, if u can celebrate all 365 of them!!!!

No comments: