Monday, May 30, 2011

Meow Meow!!!

Bila outstation ke branch ni, yang bestnya/ yang menggemokkannya, adalah pesta makan dari celik mata di pagi hari sampailah ke lelap malamnya. Ini adalah kali kedua saya ke Kuching dalam masa 2 tahun. Disamping buffet breakfast di hotel yang variasi dari pilihan continental sehinggalah ke pilihan tempatan, ini adalah senarai apa yang saya makan sepanjang 3 hari 3 malam disana.

Kerana sampai lewat malam, perut hanya diisi dengan McD. Mungkin sbb lapaq, spicy fried chickennya terasa rapuh dan enak sekali. Kerana saya menetap di Riverside Majestic, bersetentang dengan Kafe Khatulistiwa, Grand Magaritas dan bulatan Kuching, McD hanyalah diseberang jalan.

Makan tengahari pada hari pertama adalah hidangan Mee Jawa Hamid Special di kedai Kopi O Corner. Mee ni rasanya manis dan penuh kerana berlemak bila ayam seketul, satay dan kuah sataynya dicampur sekali. Katanya Mee Jawa merupakan makanan tradisi di sini sehinggakan penjajah dulu2 pun menikmati hidangan ini disebabkan kesedapannya. Kawan saya memesan Mee Kolok dan Bihun Sup. Interior kedainya ni pun cantik, modern dan minimal. Makanan dijual secara ‘gerai’.


Kerana hujan malamnya, operasi makan di Pasar Satok tergendala. Kami menuju ke Matang (Seven on Seven) dan saya memesan Nasi Goreng Thailand. Kerana manis dan tidak seperti di semenanjung rasanya yang pedas dan kuat rasa serainya, saya tak berjaya menghabiskan sepinggan. Kami memesan satay dan butter prawn sebagai side dish, juga tumpik yang rupanya seperti lempeng kelapa di semenanjung. Cumanya lebih nipis dan dicicah dengan kuah yang juga manis. Kawan saya memesan dhal cheese dan Nasi Goreng Thailand Ayam Goreng Kunyit.


Untuk makan tengahari hari kedua kami dibawak makan nasi bukhari, yang sama seperti briyani ayam. Ada pilihan ayam, daging atau kambing di sini. Nasi yang dimasak bersama lauk dihidang bersama kuah kari pilihan dan jeruk.


Selepas makan, kami terus ke Dayang Salhah membeli kek lapis. Kalau yang nak thrill, boleh sahaja naik sampan menyeberangi sungai di Waterfront. Kedai ini memang popular dikalangan pelancong dengan pilihan yang pelbagai. Penduduk Kuching tapi rata2 tidak menggemari kek buatan kedai ini kerana dikatakan kering (utk membolehkan disimpan lebih lama dan memang sesuai utk pelancong) dan kerana susunannya walaupun cantik, tapi rasanya sama. Saya tak kisah kerana yang saya akan beli perasa cadburry, cappuccino cheese dan sisik ikan dan ini jarang ada ditempat2 lain. Kalau anda malas, boleh sahaja membeli di deretan kedai2 souvebir di hadapan Waterfront. Gambir Sarawak pun ada di sinun (sana).

Untuk makan malam, saya dan kawan2 dijemput ke rumah salah seorang daripada staff branch. Sedap masakannya. Ada mee jawa dan nasi putih. Nasi putih dimakan bersama sayur midin, umai dan ayam masak kunyit. Sayur midin in katanya hanya terdapat di Sarawak dan merupakan tumbuhan hutan yang dipetik kaum Dayak. Umai pulak rasanya seperti ayam asam dengan bawang, cili potong dan ikan merah mentah yang digaul bersama perahan asam limau dan kuah pedasnya yang dicampur serbuk kacang. Agak lain. Kalau tak kerana terlalu kenyang, sudah tentu saya menambah Mee Jawanya kerana berbanding yang dimakan hari pertama, yang ini lebih ringan rasanya.


Sebelum mengucapkan selamat tinggal kepada Bandar Kuching, kami singgah dulu makan tengahhari sekali lagi di Kopi O Corner. Kali ni saya memilih Laksa Sarawak. Saya sebenarnya tidaklah begitu gemar memakan Laksa, kecuali Laksa Beras Pulut Penang yang rasa lemaknya, Laksam dan Laksa Pahang. Tapi utk mencuba, apa salahnya. Rasanya boleh diterima tekak dan kelainannya, kalau laksa semanjung menggunakan ikan, laksa Sarawak menggunakan ayam utk membuat kuahnya.


Kerana jalan ke airport selalunya jam, anda dinasihatkan keluar awal. Terutamanya pada hari Jumaat. Mungkin kerana makan pelbagai, saya tidak memesan sebarang makanan di atas flight.

Minggu depan ke Gambang pulak utk Family Day. Pesta makan lagi, cumanya makanan hotel. Cmno la nk kuruih nih?!

No comments: